رفتن به محتوای اصلی
کیفری

چه کارهایی سرقت نیست

توسط ۱۳۹۹-۰۸-۰۳بدون دیدگاه
سرقت 2

در این مقاله به تعریف سرقت  از منظر علم حقوق در ایران می پردازیم و وجه تفاوت آنرا با دیگر جرایم بررسی می کنیم و در پایان به مجازات دزدی در قانون اشاره می کنیم .

چه کارهایی سرقت نیست؟

اگر چه همه ما مفهوم کلی از سرقت یا دزدی را می دانیم ولی در علم حقوق تفاوتهای جزیی میان جرایمی مثل کلاهبرداری یا خیانت درامانت با سرقت وجود دارد. تشخیص این تفاوتها البته که مربوط به حوزه تخصصی وکلا و حقوقدانان است ولی برای افراد علاقه مند هم می تواند جذاب باشد.

ماده 267 قانون مجازات اسلامی سرقت را ربودن مال غیر تعریف کرده است همین تعریف سه کلمه ای دنیایی حرف دارد. وقتی صحبت از ربودن میشود، دزدی از خیانت در امانت متمایز میشود. در جرم خیانت در امانت مالی به کسی سپرده شده و آن شخص مال سپرده شده را استفاده می کند یا تلف می کند و به طور کلی پس نمی دهد ولی  در سرقت مال در تصرف مالک است و سارق آن را به نحوی میرباید. همینجا توجه کنید که مثلا اگر شما لپتابی را به دوستتان سپرده باشید تا نگه دارد و دوستتان لپتاپ را خراب کند یا اصلا دیگر پس ندهد و یا گم کند مرتکب سرقت نشده بلکه خیانت در امانت کرده است.

تاکید قانون بر ربودن مال غیر آنجایی مهم است که مثلا اگر شما وسیله متعلق به خودتان را از چنگ کسی دربیاورید که به دلایلی در دسترسش بوده  و در اینجا هم جرم دزدی محقق نمی شود .

معمولا کلاهبرداری و سرقت هم با هم اشتباه گرفته میشوند. در کلاهبرداری حتما حیله و فریبی وجود دارد و یا به تعبیر قانون روش متقلبانه استفاده میشود و با وعده دروغ، شما پول را به کلاهبردار منتقل می کنید ولی در سرقت ممکن است روش ابداعانه ای برای ربایش استفاده شود ولی اینکار معمولا پنهانی و یواشکی صورت می گیرد و شما روحتان هم خبر ندارد که مالی را از دست داده اید در حالیکه در کلاهبرداری احتمالا شما با روی گشاده و خواست قلبی کالا یا پول را دراختیار کلاهبردار می گذارید.

انواع سرقت

تا اینجا متوجه شدیم که برخی جرایم مالی پرتکرار چه تفاوتهایی با هم دارند . بد نیست بدانید که سرقت هم انواع مختلفی دارد که به زمان،مکان، روش، مقدار مال سرقتی و موارد دیگر بستگی دارد. نتیجه این تفاوتها هم در مقدارمجازات آن است. مثلا سرقت در شب واقع شود یا روز. سرقت در محلی باشد که از آن محافظت میشده یا بدون تدابیر امنیتی بوده. سرقت با توسط به زور بوده یا ساده و بدون آزار انجام شده و غیره…

مجازات انواع سرقت

223

 سرقت یا حدی است یا تعزیری. به طور خلاصه سرقت حدی باید همه شرایط ماده268 قانون مجازات را داشته باشد تا منجر به مجازات حدی دزدی شود که قطع انگشتان است. وجود همه این شرایط در یک فقره دزدی یعنی 14شرط با هم معمولا اتفاق نمی افتد و خوشبختانه کمتر حکمی در قطع انگشتان داریم.

 بیشتر سرقتها تعزیری هستند، یعنی مجازاتی شامل حبس و شلاق دارند . البته در هرحال سارق به برگرداندن اموال دزدی هم محکوم میشود و اگر آن اموال را در اختیار نداشته باشد باید مثل آنها و یا قیمت آنها را به صاحبش برگرداند .

سرقتهای تعزیری هم هرکدام شرایط خودش را دارد مثلا سرقت در شب یا روز مجازات متفاوتی دارد  سرقت در شب یا حکم شدیدتری روبرد میشود. استفاده از اسلحه مجازات را سنگینتر می کند و اگر سارق همدست داشته باشد نیز مجازاتش بیشتر است.

محل سرقت هم مهم است. مثلا سرقت در مکانهایی که گرفتار آتش سوزی یا زلزله هستند به مراتب مجازات بیشتری دارد و حبس آن تا 5 سال و تا 74 ضربه شلاق است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کیف زنی و جیب بری و دزدی هایی شبیه اینها مثل ربودن گوشی موبایل هم از یک سال تا 5 سال زندان دارد و علاوه بر آن مجازات شلاق هم برای خاطی در نظر گرفته شده.

بعد از سرقت چه کنیم؟

نکات مربوط به سرقت خیلی بیشتر ازاینهاست که برای تسلط بر آن باید به کتابهایی تخصصی حقوق جزایی مراجعه کنید ولی اگر مورد سرقت قرار گرفتید باید بدانید که بهتر است محل مورد سرقت را دست نخورده نگه دارید تا ماموران پلیس سر برسند سعی کنید لیست اموالی سرقتی را سریعتر در اختیارشان بگذارید و سپس برای طرح شکایت به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. حامی در خدمت شماست تا به صورت آنلاین برایتان شکواییه دقیقی تنظیم کند.

خوب است بدانید، متاسفانه علی رغم تلاشهای نیروهای پلیس ممکن است شما تا مدتها به اموال مسروقه تان نرسید.  پس بهتر است قبل از وقوع حادثه پیشگیری کنید. در محل کار یا خانه از نصب سیستم های امنیتی غافل نشوید ابزارهای الکترونیکی قابلیت ردیابی دارند پس با کمک یک متخصص حتما روشهای ردیابی موبایل، تبلت و ساعتهای هوشمند را فعال کنید.  لطفا وجه نقد و طلا و ارز خارجی را در منزل یا محل کار نگهداری نکنید. در انتخاب دوستان و افراد صمیمی دوروبرتان هم دقت کنید ودرباره دارایی هایتان با افراد دیگر کمتر صحبت کنید. با حامی حامی خودتان باشید.

سوالات متداول

1

تفاوت سرقت و کلاهبرداری چیست؟

در سرقت ربایش اتفاق می افتد ولی در کلاهبرداری با عملیات متقلبانه مالی گرفته میشود
2

تفاوت سرقت با خیانت در امانت چیست؟

در خیانت در امانت مال به فرد مجرم سپرده شده ولی در سرقت مال به دزد امانت داده نشده است
3

مجازات سرقت کدام است؟

بستگی به نوع سرقت حدی یا تعزیری متفاوت است. مکان و روش دزدی هم در مقدار مجازات موثر است

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531