رفتن به محتوای اصلی
اطلاعات عمومی حقوقی

دعوایمان حقوقی است یا کیفری

توسط ۱۳۹۹-۱۰-۲۰بدون دیدگاه
دعوای حقوقی یا کیفری1 (1)

اصطلاحاتی مثل دعوای کیفری یا  دعوای حقوقی در نگاه اول پیچیده و سخت به نظر می رسند. ما در متن زیر سعی میکنیم تا حدودی این مفاهیم را روشن کنیم ولی توجه داشته باشید که تشخیص اینکه شما دعوایتان را در چه دادگاهی طرح کنید با وکیل است. گرچه در برخی موارد می توان پرونده کیفری را به حقوقی یا بالعکس تبدیل کرد ولی اینکار مستلزم شناخت کافی از تبعات آن است. پس از یک متخصص کمک بگیرید. حامی به صورت غیرحضوری و آنلاین در خدمت شماست تا در روند تشکیل پرونده و تنظیم اوراق مختلف قضایی حامی شما باشد.

چطور تشخیص دهیم دعوایمان کیفری یا حقوقی است؟

اصطلاحاتی مثل دعوای کیفری یا  دعوای حقوقی در نگاه اول پیچیده و سخت به نظر می رسند. ما در متن زیر سعی میکنیم تا حدودی این مفاهیم را روشن کنیم ولی توجه داشته باشید که تشخیص اینکه شما دعوایتان را در چه دادگاهی طرح کنید با وکیل است. گرچه در برخی موارد می توان پرونده کیفری را به حقوقی یا بالعکس تبدیل کرد ولی اینکار مستلزم شناخت کافی از تبعات آن است. پس از یک متخصص کمک بگیرید. حامی به صورت غیرحضوری و آنلاین در خدمت شماست تا در روند تشکیل پرونده و تنظیم اوراق مختلف قضایی حامی شما باشد.

ماهیت دعوا

  1. به طور خلاصه در دعوای کیفری شما نه تنها آسیبی دیده اید و یا متحمل خسارت شده اید بلکه فکر می کنید طرف مقابل شما جرمی را انجام داده است و مستحق مجازاتهای مندرج در قانون است.

ولی در دعوای حقوقی شما نسبت به مال یا دارایی و یا امور خانوادگی تان تقاضایی دارید که باید انجام شود. ممکن است ضرر مالی هم دیده باشید و درخواست جبران خسارت هم ارایه دهید.

  1. دعاوی جنایی و کیفری در قانون احصا شده اند. یعنی کاملا مشخص است که چه عناوینی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها به دادگاه شکایت کنید. پرونده جنایی در پی وقوع جرم تشکیل میشوند و جرایم باید در قانون به طور واضح و روشن آمده باشند و نمی توان به بهانه های مختلف از کسی شکایت کرد. گرچه تشخیص مصداق مجرمانه با قاضی است ولی خارج از عناوین مشخصی امکان طرح دعوا نیست. بنابراین تعداد موضوعات کیفری محدود است.

ولی دعاوی حقوقی می توانند تحت هر عنوانی باشند آنها به طور واضح مشخص نشده اند و این وکیل یا مشاور حقوقی شماست که درخواست و تقاضای شما را به عناوین حقوقی تبدیل میکند. این به آن معنی نیست که موضوعات حقوقی بی حد و حصر هستند بلکه در قانون مشخص نشده اند و می توانند متنوع تر و گسترده تر از پرونده های کیفری باشند.

  1. به طرفین دعوای حقوقی خواهان و خوانده گفته میشود. ولی طرفین دعوای کیفری شاکی و مشتکی عنه یا شاکی و متهم نام دارند.

دعوای حقوقی یا کیفری 2

روند رسیدگی و صلاحیت

با توضیح روند رسیدگی پرونده های حقوقی و کیفری بهتر میتوان به موارد اختلاف و افتراق آنها اشاره کرد.

  • دادخواست و شکواییه

طرح دعوای حقوقی با پرکردن و تنظیم دادخواست امکان پذیر است. دادخواست ساختار ثابتی دارد و نوشتن هر بخش آن دانش حقوقی و تسلط علمی میخواهد ما در مقاله دادخواست چیست؟  مفصل درباره دادخواست و قسمتهای مختلف آن شرح داده ایم . از آنجایی که تنظیم دادخواست عمل حرفه ای و تخصصی محسوب میشود آن را به خدمات آنلاین حامی اضافه کرده ایم.

دعوای کیفری یا جنایی نیز با تنظیم شکواییه شروع میشود. پرکردن شکواییه آسانتر است و اگر شما به اشتباه عنوان مجرمانه ای را نوشته باشید قاضی می تواند آن را اصلاح کند درصورتی که در دادخواست این امکان وجود ندارد و با رد شدن دادخواست شما حق اقامه دعوای مجدد نخواهید داشت.در نوشتار شکواییه چیست و چگونه شکایت کنیم مشروح در این باره توضیح دادیم. حامی برای صرفه جویی در وقت و پول شما تنظیم شکواییه را نیز با قیمت مناسب انجام میدهد.

دعوای حقوقی یا کیفری 3

  • انواع محاکم

دعاوی حقوقی مثل دعوای ملکی یا مالی یا خانوادگی اگر بهای خواسته زیر 20میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف و اگر بالای این مبلغ باشد در دادگاه حقوقی مورد قضاوت قرار میگیرد و بعد برای تجدیدنظر به دادگاه تجدیدتظر استان می روند در برخی موضوعات خاص هم قابلیت فرجام خواهی دارد و به دیوان عالی کشور میرود.

دعوای کیفری در دادسرا مطرح میشود و اگر قابل پیگیری تشخیص داده شد به دادگاه کیفری 2 و یا کیفری 1 میروند. پرونده هایی که در دادگاه کیفری یک بررسی میشوند برای تجدیدنظر خواهی به دیوان عالی کشور فرستاده میشوند. بعضی جرایم خاص هم مستقیما در دادگاه مطرح میشود و مرحله دادسرا ندارد.

دعوای حقوقی یا کیفری 4

  • نتیجه رسیدگی

شاید تا اینجای بحث برای شما جذاب نبوده باشد ولی نتیجه رسیدگی قطعا مورد توجه شماست. در انتهای بررسی قضایی ، در دادگاههای کیفری متهم اگر مجرم شناخته شود به مجازاتهای بدنی(مثل اعدام شلاق یا زندان) یا مجازاتهای مالی( دیه و پرداخت پول به حساب دولت) محکوم میشود و البته ممکن است به بازگرداندن مال یا جبران خسارت وارده هم محکوم شود.

ولی در پرونده های حقوقی خواهان به خواسته خود میرسد یا نمیرسد.  اگر به خواسته خود برسد ، خوانده محکوم میشود آن کاری را که خواهان میخواسته انجام دهد، مثلا ماشین را پس بدهد، برای خانه سند رسمی تنظیم کند یا همسرش را طلاق بدهد و یا پول خسارت را بدهد.

بنابراین امکان گرفتن خسارت هم در دادگاه حقوقی وجود دارد و هم در دادگاه کیفری.  اینکه طرح دعوا در کدامیک به سود شماست به تشخیص وکیل یا مشاور حقوقی نیاز دارد.

سوالات متداول

1

مرجع صالح به رسیدگی دعوای حقوقی کجاست؟

دادگاههای عمومی شهرستان
2

تنظیم اوراق قضایی توسط چه کسی انجام میشود؟

؟ در تنظیم این اوراق خود فرد هم می تواند اقدام کند ولی به دلیل مسایل تخصصی بهتر است از یک وکیل بهره بگیرید
3

آیا امکاندارد یک پرونده هم حقوقی باشدوهم کیفری؟

بله در موارد خاصی این امکان وجوددارد

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531