رفتن به محتوای اصلی
اطلاعات عمومی حقوقی

هرآنچه باید از دیوان عدالت اداری بدانید

توسط ۱۳۹۹-۱۲-۱۷بدون دیدگاه
دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری بخشی از سیستم قضایی است که صلاحیت رسیدگی تخصصی به دعاوی اداری دارد . در این مقاله به نکات جالبی درباره دیوان عدالت اداری که برای هر شهروندی مفید است ، میپر دازیم.

شما ممکن است در طول زندگیتان حداقل یکبار به دستگاه قضایی مراجعه کنید و یا کسی از اطرافیانتان را بشناسید که گذرش به دادگاه حقوقی یا کیفری ویا دادسرا افتاده باشد، ولی دیوان عدالت اداری برایتان ناآشنا باشد و درست ندانید برای چه جور شکایتی باید به دیوان مراجعه کنید. در این مقاله ابتدا صلاحیت دیوان عدالت را مشخص میکنیم بعد روند رسیدگی پرونده ها در دیوان را توضیح میدهیم و درپایان به شما نکته ای رادرباره طرح شکایت و احقاق حق بازگو میکنیم که شمارا قطعا به خواسته تان میرساند.

اسلاید 1 دیوان عدالت

دیوان عدالت اداری چرا تشکیل شده است؟

دیوان عدالت اداری تنها مرجع عمومی اداری است که در اصل 173 قانون اساسی پیش بینی شده و آخرین بار قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در مرداد 1392 اصلاح و به روز رسانی شد و پس از آن لازم الاجراشد.

دیوان عدالت اداری زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل شده و در تهران مستقر است. دارای چندین شعبه بدوی، شعب تجدیدنظر،  هیات عمومی و هیات های تخصصی است.

چه دعاوی در دیوان عدالت اداری رسیدگی می شود؟

  • رسیدگی به شکایت از همه تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی
  • رسیدگی به شکایت از آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری ها و موسسات عمومی غیردولتی به علت مغایرت با شرع یاقانون و …که موجب تضییع حقوق اشخاص میشود
  • رسیدگی به شکایت از آرا و تصمیمات قطعی مراجع اداری
  • رسیدگی به اعتراضات و شکایات از آراء و تصمیمات قطعی دادگاههای اداری، هیأتهای بازرسی و کمیسیونهایی مانند کمیسیونهای مالیاتی، شورای کارگاه، هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما، کمیسیون موضوع ماده(100) قانون شهرداریها، کمیسیون موضوع ماده(56) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و منابع طبیعی و اصلاحات بعدی آن منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها
  • رسیدگی به شکایات استخدامی

دیوان عدالت اداری به چه موضوعاتی رسیدگی نمی کند؟

  • واحدهای دولتی علیه هم نمی توانند در دیوان شکایت کنند مثلا اداره برق شهر شما سر موضوعی با شهرداری اختلاف پیدا کرده. این دعوا باید در دادگاه عمومی رسیدگی شود و در دیوان عدالت اداری رسیدگی نمی شود. پس فقط مردم می توانند از واحدهای دولتی شکایت کنند.
  • تصمیمات و آراء دادگاهها و سایر مراجع قضائی دادگستری و نظامی و

دادگاههای انتظامی قضات دادگستری و نیروهای مسلح قابل شکایت در دیوان عدالت اداری نمی‌‌باشد.

  • دیوان عدالت اداری فقط مسوول پرداخت خسارت را مشص میکند و تعیین میزان خسارت با دادگاه عمومی است. پس دیوان عدالت اداری مقدار خسارت پرونده را تعیین نمیکند.

شیوه رسیدگی و روند دادرسی در دیوان عدالت اداری

دادرسیدر دیوان با تقدیم دادخواست شروع میشود قبلا درباره دادخواست توضیح دادیم و گفتیم دعوای حقوقی در دادگاه با تقدیم دادخواست شروع می شود. در دیوان عدالت هم برگه تقاضای شما از قضات دیوان دادخواست نام دارد.

به تازگی سامانه اخذ دادخواست  الکترونیک را در سایتی به نشانی sajed.divan-adalat.ir فراهم کرده است و مردم از این پس می‌توانند دادخواست‌های خود را حتی در منزل از طریق اینترنت برای رسیدگی به دیوان ارسال کنند. یادتان باشد حتما باید شماره ثنا داشته باشید که  ثبت نام ثنا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صورت میگیرد.

مرحله بعدی و مهم در رسیدگی دیوان عدالت اداری، بررسی لایحه دفاعی شما و مدارک پیوست است.

از آنجا که رسیدگی در دیوان  اصولا غیر حضوری صورت میگیرد ، برای آنکه در دیوان عدالت اداری به خواسته تان برسید فقط و فقط به یک مشاوره تخصصی و یک  دادخواست و لایحه قوی نیاز دارید. ما در حامی آمده ایم تا برای شما در کوتاهترین زمان و با صرف هزینه ای مناسب یک لایحه دفاعی قوی و کارآمد را تنظیم  کنیم.

اسلاید 2 دیوان عدالت

لازم است بدانید طبق ماده 65 قانون دیوان عدالت ، کلیه آراء شعب بدوی دیوان به درخواست یکی از طرفین یا وکیل یا قائم‌مقام و یا نماینده قانونی آنها، قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر است. مهلت تجدیدنظرخواهی برای اشخاص مقیم ایران بیست روز و برای اشخاص مقیم خارج از ایران دو ماه از تاریخ ابلاغ است.

شما برای تجدیدنظر خواهی نیز به یک دادخواست تجدیدنظر و لایحه اعتراضی کامل و دقیق نیاز دارید. همه این خدمات را حامی به صورت آنلاین و با قیمت مناسب برای شما انجام میدهد.

1

آیا رسیدگی در دیوان حضوری صورت میگیرد؟

خیر، علی الاصول غیر حضوری است ولی به صلاحدید قاضی ممکن است از طرفین بخواهند تا در جلسه شرکت کنند
2

وکیل در رسیدگی دیوان چه نقشی دارد؟

در پرونده های دیوان نقش لایحه دفاعی و لایحه اعتراضی بسیار دارای اهمیت است. نوشتن لایحه در تخصص یک وکیل مجرب و متخصص است
3

آیا دیوان عدالت اداری در مراکز استانهاهم شعبه دارد؟

خیر، تمام شعبات دیوان در تهران است وهمگی پرونده ها آنجا رسیدگی میشود

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531