رفتن به محتوای اصلی
مالی

سند یا برگه سبز خودرو

توسط ۱۳۹۹-۰۸-۱۴بدون دیدگاه
مالک خودرو

آگاهی از قوانین مربوط به اسناد رسمی و مالکیت خودرو جزء لاینفک یک معامله دقیق و بی اشکال است. در این مقاله به بررسی ابعاد حقوقی اسناد مرتبط با خودروها می پردازیم

 مالک این خودرو کیست؟ سند رسمی یا برگه سبز

موازی کاری ادارات مختلف در حوزه های تخصصی گاهی باعث دردسرهای بزرگی میشود مخصوصا که این روزها با بالارفتن قیمت خودرو در کشور ارزش ماشینها چندصد میلیونی شده و دارایی ارزشمندی هستند که باید حسابی از آن مراقبت کرد. تا قبل از این شاید همین که ماشینتان را بیمه می کردید و مراقب معاینه فنی اش بودید کفایت میکرد ولی با افزایش قیمتها بهتر است اسناد ماشین را بررسی مجدد کنید و اگر سند رسمی ندارید هرچه سریعتر اقدام کنید.

بسیاری از ما گمان می کنیم برگه سبز خودرو که در مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی دریافت کرده ایم برای اثبات مالکیت خودرو کافی است مخصوصا اینکه روی این برگه ها که واقعا هم سبز رنگ هستند مشخصات موتور و قطعات ماشین نوشته شده و غیر از شماره پلاک ،دیگر مشخصات فنی ماشین نیز دقیقا درج شده است. قطعا وقتی برگه سبز را دریافت کردید نیز خیالتان راحت شده ماشین به اصطلاح به نامتان خورده و دیگر لازم نیست دوباره هزینه کنید و وقت بگذارید تا به دفترخانه بروید.

از سوی دیگر اگر کمی اخبار را هم دنبال کرده باشید گهگاه از زبان فرماندهان راهنمایی رانندگی تا وکلای مجلس  و روسای کانون سردفتران و غیره صحبتهای ضد ونقیض درباره ارزش اثباتی برگه سبز ویا الزام یا عدم الزام تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی شنیده اید.

19

قانون چه میگوید؟

همه این دغدغه ها از تصویب قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سال ۱۳۸۹ شروع شد . در ماده ۲۹ این قانون آمده است :«که نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.»

دوسال بعد یعنی سال ۱۳۹۱ مجلس شورای اسلامی آیین نامه اجرایی ماده (29) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را تصویب کرد که در چند ماده کوتاه ابهامی بزرگ را ایجاد کرد:

«…ماده 2 ـ دارندگان وسایل نقلیه یا نماینده قانونی آنان مکلفند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسیله نقلیه در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا با در دست داشتن مدارک مالکیت وسیله نقلیه به ادارات راهنمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک مراجعه نمایند.

ماده 3 ـ ادارات راهنمایی و رانندگی و مراکز تعویض پلاک مکلفند نسبت به بررسی و احراز اصالت وسیله نقلیه، هویت دارندگان وسایل نقلیه، اخذ گواهی دیون معوق، جریمه های رانندگی و تعویض پلاک به نام مالک جدید اقدام نمایند

تبصره ـ چنانچه وسیله نقلیه فاقد اصالت تشخیص داده شود یا دارای منع قانونی نقل و انتقال باشد پلاک آن تعویض نمی شود.

ماده 4 ـ دفـاتر اسناد رسمی مجاز به صدور سند نقل و انتقال وسیله نقلیه قبـل از مراجعه دارنـدگان وسایل نقـلیه به ادارات راهنـمایی و رانندگی و یا مراکز تعویض پلاک نمی باشند…..»

بعد از تصویب آیین نامه این سوال پیش آمد که برگ سبزی که اداره راهنمایی رانندگی بعد از احراز هویت مالک صادر میکند و روی آن عبارت سند مالکیت خودرو درج شده است برای اثبات مالکیت کافی است و یا خیر.

301

برگه سبز یا سند رسمی، مساله این است

بین حقوقدانان محترم بین تفسیر این موارد اختلاف نظر است برخی معتقدند طبق به موجب ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی که می‌گوید: « کلیه اسنادی که در اداره ثبت و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم شده باشد، رسمی است»، می توان برگ سبز را هم سند رسمی تلقی کرد ولی برخی دیگر معتقدند برگه سبز مالکیت پلاک را نشان میدهد و ممکن است کسی چند پلاک ماشین داشته باشد در حالیکه خودرویی ندارد یا فقط یک خودرو دارد.

این دوگانگی وقتی ایجاد مشکل می کند که صاحب خودرو مجبور شود به دادگاه مراجعه کند. رویه دادگاهها این است که سند تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی را به عنوان سند مالکیت می شناسند یا مثلا برای به رهن گذاشتن ماشینتان باز هم مجبورید تا سند رسمی داشته باشید و برگه سبز برای اینکار کفایت نمیکند.

در واقع بقیه نهادها و ادارات فعلا برگه سبز پلیس راهور را به عنوان سند مالکیت نمی شناسند.

  • توجه کنید :

اگر خودرویی را به صورت شریکی خریداری کنید مثلا اتوبوس یا ماشینهای سنگین که مالکیت مشاع آن بسیار رایج است حتما نیاز به تنظیم سند در دفترخانه دارید چون  پلاک ماشین فقط به نام یک نفر میشود و بقیه برای اثبات مالکیتشان نیاز به سند رسمی دارند.

  • از سوی دیگر برای اینکه بدانید طرف معامله تان ممنوع المعامله نیست و خودرویش توقیف نشده و امکان فروش آن را دارد حتما از طریق اداره ثبت باید استعلام شود و مراکز تعویض پلاک چنین اطلاعاتی را ندارند .

E4

راه حل چیست؟

صرف نظر از مباحثات حقوقی من و شما به عنوان شهروند باید بهترین کار را در راستای تامین منافعمان انجام دهیم. به نظر می رسد تا تعیین تکلیف نهایی این موضوع بهترین کار مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند مالکیت خودرو است. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که اگر خودرو صفر کیلومتر بود، تنها به همراه داشتن برگه کمپانی در زمان حضور در دفاتر اسناد رسمی کفایت می‌کند. اما اگر خودروی خریداری ‌شده دست دوم بود، علاوه‌بر داشتن برگه کمپانی، باید برگ سبز خودرو، اصل و کپی مدارک خریدار و فروشنده نیز به همراه داشته باشید.

  • پس مراحل انتقال سند خودرو به صورت خلاصه چنین است:
  • تنظیم قرارداد دقیق و حقوقی
  • تعویض پلاک در مراکز مخصوص راهنمایی رانندگی
  • تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی

سوالات متداول

1

برگه سبز همان سند مالکیت است؟

خیر تفسیر رایج از قانون این است که برگه سبز سند پلاک ماشین است
2

آیا برای تنظیم سند حضور در دفترخانه اجباری است؟

البته سند زدن در تمامی معاملات اختیاری است ولی برای پیشگیری از مشکلات آتی بهتر است با حضور خریدار و فروشنده هرچه سریعتر سند رسمی مالکیت تنظیم کنید
3

سند رسمی به چه سندی گفته میشود؟

سندی که توسط ماموران رسمی در محل مشخص و طبق مقررات تنظیم شده باشد و بیشتر معطوف به دفاتر ثبت سند است.

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531