رفتن به محتوای اصلی
مالی

همه چیز درباره ممنوع الخروجها

توسط ۱۳۹۹-۱۰-۰۴بدون دیدگاه
ممنوع الخروج

ممنوع الخروج بودن یکی ازمشکلاتی است معمولا لحظه آخر سفر خارجی  در فرودگاه متوجه میشوید. در این مقاله درباره انواع گروههای ممنوع الخروج و راههای رفع آن صحبت میکنیم

چرا نمیتوانید از کشور خارج شوید

مسافرت خارجی با هزینه های گزاف این روزها و دشواری گرفتن ویزا ریسک کوچکی دارد که آنهم ممنوع الخروجی توسط نهادهای قانونی است.  خیلی سخت است اگر چمدان ببندید، بلیت تهیه کنید، با دوستان و خانواده خداحافظی کنید و لحظه آخر در فرودگاه متوجه شوید نمیتوانید به سفر بروید. تازه اینها بعداز طی کردن مراحل اداری ویزای کشورهای خارجی است که زمانبر و هزینه بر بوده است. در ادامه به شما راهی را نشان میدهیم تا قبل از صرف این هزینه ها مطمئن شوید میتوانید از کشور خارج شوید.

از نظر کلی، می توانیم دو دسته ممنوعیت برای خروج از کشور شناسایی کنیم اول کسانیکه طبق قانون آیین دادرسی کیفری و به خاطر پیگیری پرونده کیفری نمی توانند ازایران خارج شوند ودوم کسانی که به خاطر مشکلات مالی اجازه خروج از کشور ندارند.

دسته دیگری هم هستند که مواردخاصی راشامل میشوند مثلا زنانی که شوهرشان اجازه خروج از کشور را به ایشان نمیدهد که البته ما در این مقاله به مبحث خروج ازکشورزنان پرداحته ایم و موضوع بحث فعلی مان نیست.

اسلاید اول ممنوع الخروج

ممنوع الخروجی کیفری

در امور کیفری و در مراحل بررسی پرونده، نگرانی از فرار مجرم یا همدستانش همیشه وجود دارد از این رو  به قاضی این اجازه داده شده تا قرار منع خروج از کشور صادر کند.

قرار منع خروج از کشور می تواند توسط بازپرس در مرحله تحقیقات مقدماتی صورت بگیرد که در ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است. طبق این ماده بازپرس می تواند تا هنگامی که به متهم دسترسی حاصل نشده با توجه به اهمیت و ادله وقوع جرم دستور منع خروج اورا از کشور صادر کند. مدت اعتبار این دستورشش ماه و قابل تمدید است.

درصورت حضور متهم در بازپرسی یا صدور قرار منع و موقوفی تعقیب و یا ترک تعقیب، ممنوعیت خروج از کشور منتفی و بلافاصله باید به مراجع مربوطه اطلاع داده شود. در صورت انقضای دستور و عدم  تمدید آن هم دستور خود به خود منتفی میشود.

منع خروج از کشور میتواند توسط دادگاه به عنوان قرار نظارت قضایی یعنی به مثابه مجازات هم صادر شود که مدت آن همان6 ماه  وقابل تمدید است و البته قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظراستان می باشد.

نوع دیگری از ممنوع الخروجی کیفری، وقتی است که حکم صادر شده ولی قاضی اجرای احکام نمی تواند به متهم دسترسی یابد و گمان میکند که متهم قصد فرار از کشور را دارد. بنابراین دستورمنع خروج از کشور صادر می کند وبه محض دستگیری محکوم علیه این دستور را لغو میکند.

ممنوعیت خروج به دلایل مالی

بدهکاری یکی از متداولترین دلایل ممنوع الخروجی افراد است. در این زمینه قوانین پراکنده ای وجود دارد به طور کلی، در ماده17قانون گدرنامه مصوب 1351 به دولت اجازه داده شده تا درمجموع افراد بدهکاربانکی، بدهکار مالیاتی، بدهکار اجرای ثبت را ممنوع الخروج کند. همینطور مطابق آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مصوب ١٣٨٧ ممنوعیت خروج بدهکاران عادی چک، مهریه و تعهدات اسنادی از طریق اعلام اداره‌کل اجرا به اداره گذرنامه اعمال می‌شود.

در مورد بدهکاران مالیاتی  هم در ماده 202 اصلاحی قانون مالیات مستقیم سال66 آمده است افرادی که میزان بدهی قطعی آنان از ۵٠٠‌ میلیون تومان بیشتر باشد توسط سازمان امور مالیاتی کشور و از طریق اعلام اداره‌کل وصول و اجرای مالیات‌ها به اداره گذرنامه ممنوع‌الخروج می‌شوند.

در مورد بدهکاران بانکی نیز لایحه قانونی ممنوعیت خروج بدهکاران بانکی مصوب ٢٠/٣/٩۵ ملاک عمل است که  مدیر عامل بانک طلبکار از رییس بانک مرکزی درخواست ممنوع‌الخروجی بدهکاران میکند و پس از تأیید آن، بانک مرکزی از طریق دادسرای عمومی تهران اقدامات بعدی را لحاظ می‌کند. البته ممنوع الخروجی از طریق بانک مرکزی سختی و پیچیدگی دارد . بانکها کمتر از آن استفاده می کنندوترجیه می دهند از طریق اجرای ثبت که دشواری خاصی برای بانکها ندارد و از طریق اجرای اخکام دادگاهها اقدام به ممنوع الخروجی بدهکارانشان کنند.

در حال‌حاضر با استناد به بخشنامه‌های ممنوعیت، خروج بدهکاران بانکی محدود به بدهکار اصلی و نه ضامن اوست و برای افرادی صادر می‌شود که میزان بدهی آنان معادل ٢‌ میلیارد ریال یا بالاتر بوده و فاقد وثیقه ارزنده و کافی ازجمله اموال غیرمنقول  و منقول، سپرده باشند.

رفع ممنوع الخروجی

اصولا تا بدهکاردین خودش را نپردازد(در موارد بدهی های مالیاتی و بانکی)  و یا به طریقی رضایت طلبکار را جلب نکند( در مورد چک و مهریه و امثال آنها) امکان رفع ممنوع الخروجی او وجود ندارد هرچند امکان اعتراض به آن هست و حق اعتراض برای بدهکار محفوظ است

اسلاید دوم ممنوع الخروج(1)

استعلام

اگر تا پیش از این در فرودگاه متوجه میشدید که نمیتوانید از کشور خارج شود حالا امکان استعلام ممنوع الخروجی از طریق سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  فراهم شده است تا انلاین و از خانه خیالتان راحت شود که طلبکاری شما را ممنوع الخروج نکرده است. هرچند توصیه ما این است در اولین فرصت و توافقی نسبت به تصفیه حسابهایتان اقدام کنید.  البته در این سایت فقط ممنوعیت خروج از کشوری که به موجب صدور اجراییه از سازمان ثبت اسناد و املاک صادرشدهباشد نشان میدهد.از اینجامیتوانید به این سایت دسترسی داشته باشید.

http://exitban.ssaa.ir/

جمع بندی

اصولا ۵ گروه از مردم هرگز ‌‌‌نمی‌توانند از مرزهای کشور خارج شوند که بدین شرح تقسیم بندی ‌‌می‌شوند:

  • اشخاصی که ‌‌‌نمی‌توانند به طور مستقل پاسپورت دریافت کنند و باید شخص دیگری مانند پدر یا شوهر برای آن‌‌ها پاسپورت اخذ کند.
  • اشخاصی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با مصالح جمهوری اسلا‌‌می‌، از سفر آنان به خارج از کشور ممانعت ‌‌می‌شود. به طور معمول مقامات قضایی به این اشخاص در این زمینه یک ابلاغیه کتبی را ارسال ‌‌می‌کنند.
  • اشخاصی که به دلیل سوء شهرت در زمینه کلاهبرداری، سرقت، تکدی گری، ایجاد مزاحمت برای افراد دیگر در خارج از کشور ‌‌‌نمی‌توانند از مرزهای کشور خارج شوند.
  • اشخاصی که توسط رای دادگاه بدهکار شناخته شده یا بخاطر صدور اجراییه در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از طرف دولت بدهکار شناخته ‌‌می‌شوند.
  • تما‌‌می‌بدهکارانی که از پرداخت مالیات فرار کرده اند.

سوالات متداول

1

چه کسانی ممنوع الخروج میشوند؟

بدهکاران مالیاتی بدهکاران بانکی بدهکاران چک ومهریه متهمین جرایم و مجرمین درصورت فرار
2

رفع ممنوع الخروجی به چه صورت است؟

در صورت داشتن شاکی خصوصی با جلب رضایت او و در صورت داشتن بدهی با تصفیه حساب
3

آیا امکان استعلام ممنوع الخروج بودن افرادوجود دارد؟

بله سازمان ثبت اسناد و املاک سایتی را بدین منظور تهیه کرده است

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531