رفتن به محتوای اصلی
ملکی

تاثیر کرونا بر قراردادها- بخش اول اجاره

توسط ۱۳۹۹-۰۳-۰۹خرداد ۱۰ام, ۱۳۹۹بدون دیدگاه

در این روزها که کرونا شرایط خاصی ایجاد نموده است، سوالات حقوقی فراوانی درباره تاثیر آن بر قراردهای مختلف پیش آمده که در گروه حقوقی حامی به آن پرداخته ایم.

تاثیر کرونا بر قرارداد ها

در این شرایط که کرونا سبب تعطیلی بسیاری از مشاغل شده است آیا مستاجرین می توانند از پرداخت اجاره به مالک خودداری کنند؟ و آیا امکان تعدیل(کاهش) مبلغ اجاره وجود دارد؟ 

مستاجر نمیتواند به استناد تعطیلی مغازه یا فروشگاهش به دلیل ویروس کرونا از پرداخت اجاره خوددادری کند.

قانون صرفا در برخی موارد به مستاجر حق فسخ قرارداد را داده است که همگی ناظر به معیوب بودن عین مستاجره یا تلف ملک استیجاری است. یعنی ملک استیجاری دارای عیبی باشد که نتوان از آن استفاده کرد یا ملک به دلیلی تخریب شود. در این موارد قانون صرفا به مستاجر حق فسخ داده است.

آیا در صورت وجود بند خسارت در قرارداد موجر میتواند از مستاجر بابت عدم پرداخت اجاره خسارت دریافت کند؟ 

اگر در قرارداد بابت تاخیر تعهدات خسارتی مقرر شده باشد(مثل اینکه بابت هر روز تاخیر در پرداخت اجاره پنجاه هزار تومان خسارت تعیین شده باشد) می توان با استناد به مواد قانون مدنی مستاجر را از پرداخت خسارت معاف دانست. زیرا مطابق قانون، خسارت زمانی بر دوش متعهد است که اثبات شود عدم ایفای تعهد به دلیلی خارج از توان او نبوده است.

به نظر می‌رسد که بهترین راه توافق میان مستاجر و موجر است و البته شرط انصاف آن است که مالکین نیز هوای مستاجرین خود را داشته باشند.

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531