رفتن به محتوای اصلی
کیفری

آیا افشاگری علیه متجاوز جرم است؟

توسط ۱۳۹۹-۰۷-۰۳بدون دیدگاه
افشاگری متجاوز

هشتگ من-هم از سال 2017 بارها در شبکه های اجتماعی استفاده شد و تجربیات زنان از آزارهای جنسی در محیط کار را بازگو میکند.در این مقاله درباره پیامدهای افشاگری علیه متجاوز صحبت می کنیم.

آیا افشاگری علیه متجاوز جرم است؟

هشتگ من-هم از سال 2017 بارها در شبکه های اجتماعی استفاده شد و تجربیات زنان از آزارهای جنسی در محیط کار را بازگو میکند. مدتی است که بیان تجربیات دردناک از آزارجنسی در محیط کار توسط زنان ایرانی شروع شده است. هدف چنین کمپین هایی قطعا خیرخواهانه است و افراد به دنبال نشان دادن گستردگی این اعمال زشت در محیط سازمانی و ادارات هستند تا از این طریق بار روانی و اجتماعی چنین اعمالی را به دوش متجاوزان از یکسو و مدیران ادارات و سازمانها از سوی دیگر بیاندازند تا به امنتر شدن محیط کاری کمک کنند والبته نمیشود از اقلیتی چشم پوشی کرد  که از آب گل الود ماهی میگیرند و با مطرح کردن اسامی افراد یا شرکتهای مشهور در صدد تصفیه حساب شخصی هستند. با اینحال انکار چنین مشکلی قطعا دردی دوا نمی کند و محکوم کردن و حمله به قربانیانی که با شجاعت به بیان اتفاقات ناگوار در محیط های کاری میپردازند کمکی به ما نمی کند تا جامعه ای عاری از مسایل و روابط غیر اخلاقی داشته باشیم.

ولی توصیه ما به زنان یا حتی مردانی که در محیط های کاری آزار دیده اند این است که وحشت نکنید. از بازگوگردن مسایل و حتی پیگیری قانونی آنها واهمه نداشته باشید. موضوعی که ممکن است از سوی متجاوزان یا حامیان آنها مطرح شود این است که قربانیان یا مطلعین افشاگر، متقابلا مورد تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت. پاسخ ما به عنوان  وکیل و حقوقدان این است که به صورت کلی در رویه محاکم چنین عملی صورت نمی گیرد . فقط به بررسی اتهام تجاوز پرداخته میشود  که اگر تجاوز اثبات شود قطعا فقط شخص متجاوز محکوم است و ارتباطی با بزه دیده ندارد. پس اگر شما قربانی آزار جنسی هستید و یا از چنین رفتارهایی در محیط کاری خود مطلعید از دستگاه قضایی  و قانون ترسی نداشته باشید .

نکته مهم که باید اینجا اشاره کنیم این است که تجربه آزار جنسی بازه گسترده ای را از آزارهای کلامی تا مزاحمتهای تلفنی و ارتباط فیزیکی و در نهایت تجاوز را دربر می گیرد. اینکه درباره کدامیک از انواع آزار جنسی صحبت میکنیم از نظر حقوقی آثار و شرایط متفاوتی دارد

اگر در محیط کاری صرفا آزار کلامی جنسی وجود دارد بهتر است به ضبط و ذخیره آنها بپردازید و البته حضور شاهد بسیار مهم است. با وجود چنین ادله ای ازقبیل شهادت شهود یا صدای ضبط شده و یا اسکرین شات از مکالمات تلفن همراهتان، شما ادله کافی برای پیگیری قضایی دارید. اگر فرد آزارگر اقدام با پاک کردن محتویات چت یا گوشی شما کرده است هم نگران نباشید این اطلاعات  با دستور دادگاه قابل بازیابی است.

اگر آزارجنسی از نوع فیزیکی و یا تجاوز بوده است  به خاطر اهمیت جرم تجاوز و مجازات آن که اعدام دارد جمع آوری ادله و شواهد و مدارک کافی برای اثبات آن در دادگاه بسیار مهم  است. به همین دلیل سرعت عمل به خصوص در مراجعه به پزشک قانونی از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه در جرم تجاوز فقط جسم قربانی مورد تعرض قرار نگرفته بلکه شخصیت حیثیت و روح او نیز آسیب دیده است بنابراین این حادثه همراه با یک ضربه شدید روحی همراه است که گاهی فرد آسیب دیده را از هر اقدامی باز می دارد. شرایط اجتماعی هم این اوضاع را تشدید می کند، ترس از بدنامی، مورد تهمت قرار گرفتن، بی آبرویی و غیره همگی باعث میشوند قربانی تجاوز با تاخیر طولانی نسبت به وقوع حادثه آن را گزارش و پیگیری کند در شرایطی که شاید اثبات بعضی موارد را مشکل کند.

در درجه اول  باید بر احساس سرخوردگی تحقیر و یا خشم خود غلبه کنید. تمامی مکالمات شما با متجاوز در فضای مجازی به صورت پیامک ، صوت و چت تلگرامی و اینستاگرامی و مکالمات تلفنی می تواند برای اثبات در دادگاه به کار بیاید پس آنها را از بین نبرید و حتما آنها را در جایی ذخیره کنید. با یک فرد مورد وثوق تماس بگیرید و از او  کمک بخواهید . اگر آثاری از حادثه وجود دارد مثلا شواهدی از درگیری در اتاق یا لباستان، با احتیاط  آنها را در همان حالت اولیه حفظ کنید. در اولین فرصت به نزدیکترین پزشکی قانونی محل وقوع حادثه مراجعه کنید.

بهترین زمان برای معاینه و نمونه برداری از بدن همان ساعات اولیه حادثه است.(24 تا 48 ساعت اولیه) آثار فشار، درگیری،کبودی و.. تا همان یکی دو روز اولیه باقی خواهد ماند. ولی آثار مایع جنسی یا خون روی لباس و ملحفه و غیره تا مدت بیشتری قابل آزمایش است. به هرحال ریسک نکنید بر اعصاب خود مسلط باشید و هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید حتی اگر نتوانستید در ساعات اولیه به پزشک مراجعه کنید و کمی طول کشید، باز هم ناامید نشوید و در اولین فرصت ممکن به پزشک قانونی مراجعه کنید.

اگر تجاوز جنسی با خوراندن مواد بیهوشی یا روانگردان و مخدر همراه بوده، در اولین ساعات هوشیاری به پزشک مراجعه کنید و بخواهید که از شما آزمایش خون گرفته شود. هر چیزی که از قبل حادثه به یادتان می آید را به پلیس گزارش کنید. طرح شکایت در کلانتری معمولا خیلی ساده و با نوشتن اظهارات شما در یک برگه ساده هم امکان پذیر است.

به هرحال باید بدانید که ادله ومدارک برای اثبات چنین جرایمی فوق العاده مهم است و چه بهتر که از یک وکیل کمک بگیرید. در طرق مقابل هم اگر شما قربانی پرونده سازی باشید یعنی فرد یا افرادی درصدد بدنام کردن شما یا اخاذی از شما باشند نیز قابل پیگیری قانونی است . صد البته شما نیز باید مدارک کافی برای اثبات بی گناهی تان و سوءنیت طرف مقابل داشته باشید.

1

آیا افشاگری علیه متجاوز جرم است؟

به طور کلی خیر. مگر اینکه شما این اتهام را بدون دلیل به فرد نسبت دهید
2

اگر از متجاوز شکایت کنیم خودمان هم در معرض خطر قرار داریم؟

خیر اگر شما قربانی تجاوز هستید دادگاه جرمی را به شما منتسب نمی کند
3

چه مدارکی برای اثبات تجاوز لازم است؟

از صدای ضبط شده تا چتهای اینترنتی و آثار فیزیکی روی لباس و اتاق و... از همه مهمتر تایید پزشک قانونی

دیدگاه خود را ثبت کنید

بستن منو

گروه حقوقی حامی

آدرس دفتر تهران :

خیابان ولیعصر، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک2، واحد2

شماره تماس : +989214307531

شماره واتس‌اپ و تلگرام: 09214307531

آدرس دفتر قم :

بلوار 55 عمار یاسر ، کوی 39 ، پلاک 5

شماره تماس : +989214307531